Artykuł

Poniżej znajdziesz pełną treść artykułu przygotowanego przez specjalistów Dakro EV. Dzielimy się wiedzą, doświadczeniem i praktycznymi wskazówkami, które pomogą Ci lepiej zrozumieć świat samochodów elektrycznych i hybrydowych.

5 błędów, które popełniają właściciele aut elektrycznych

Przesiadka na samochód elektryczny to krok w stronę ekologii, nowoczesności i oszczędności. Jednak nowi właściciele EV (electric vehicles) często popełniają błędy wynikające z niewiedzy lub przyzwyczajeń z aut spalinowych. Takie pomyłki mogą prowadzić do szybszego zużycia baterii, obniżenia zasięgu, a nawet nieprzyjemnych sytuacji w trasie.

W Dakro EV wspieramy użytkowników aut elektrycznych nie tylko w zakresie ładowania i infrastruktury, ale także edukując. Sprawdź 5 najczęstszych błędów, których lepiej unikać, jeśli chcesz cieszyć się pełnią możliwości swojego EV.

1. Zbyt częste ładowanie do 100%

Dlaczego to błąd?
W przeciwieństwie do smartfona, w przypadku EV nie warto codziennie „dobijać” baterii do 100%. Pełne ładowanie może przyspieszyć degradację ogniw litowo-jonowych, szczególnie jeśli auto długo stoi z pełnym akumulatorem.

Jak tego uniknąć?

  • Ustaw maksymalny limit ładowania na poziomie 80–90% (większość EV ma tę funkcję w systemie pokładowym).
  • Pełne ładowanie zostaw na dłuższe trasy, gdzie każdy kilometr się liczy.
  • Unikaj „trzymania” auta z pełną baterią w upalne dni – wysoka temperatura dodatkowo przyspiesza zużycie ogniw.

Dakro EV radzi:
Zadbaj o inteligentne zarządzanie ładowaniem – wiele stacji (również nasze) umożliwia ustawienie harmonogramu lub limitu.

2. Brak planowania trasy i punktów ładowania

Dlaczego to błąd?
EV wymaga innego podejścia do podróżowania niż auto spalinowe. Brak planowania trasy pod kątem ładowania może skutkować stresem lub utknięciem bez dostępu do stacji.

Najczęstsze skutki:

  • Zasięg anxiety (strach przed rozładowaniem).
  • Niepotrzebne postoje lub nadkładanie kilometrów.
  • Uzależnienie od jednej stacji ładowania.

Jak temu zapobiec?

  • Korzystaj z aplikacji do planowania trasy (np. ABRP – A Better Route Planner, PlugShare).
  • Sprawdź dostępność ładowarek na trasie i planuj postoje.
  • Miej zawsze plan B – alternatywną stację w razie problemów.

3. Zbyt częste rozładowywanie baterii do zera

Dlaczego to błąd?
Baterie w EV nie „lubią” skrajności. Ciągłe jeżdżenie aż do zera może skracać ich żywotność i wpływać negatywnie na zasięg w dłuższej perspektywie.

Co się dzieje, gdy przesadzasz?

  • Możesz uszkodzić głęboko rozładowaną baterię.
  • Komputer pokładowy może wejść w tryb awaryjny.
  • Auto może odmówić dalszej jazdy – nawet przy niewielkim pozostałym poziomie.

Jak dbać o baterię?

  • Staraj się ładować auto, gdy poziom spada poniżej 20–30%.
  • Nie traktuj EV jak auta spalinowego „na rezerwie”.

Dakro EV radzi:
Długowieczność baterii to również dbałość o jej poziom – regularne ładowanie w inteligentnym zakresie pozwoli Ci dłużej korzystać z auta bez wymiany akumulatora.

4. Ignorowanie aktualizacji oprogramowania

Dlaczego to błąd?
Nowoczesne samochody elektryczne to w dużej mierze komputery na kołach. Producenci regularnie wypuszczają aktualizacje, które poprawiają wydajność, bezpieczeństwo czy nawet… zasięg.

Najczęstsze konsekwencje braku aktualizacji:

  • Niższy zasięg niż mógłby być.
  • Błędy w systemach wspomagających kierowcę.
  • Brak nowych funkcji (np. lepsze zarządzanie rekuperacją, ładowaniem, czy nawigacją).

Jak tego unikać?

  • Ustaw automatyczne pobieranie i instalowanie aktualizacji.
  • Sprawdzaj raz w miesiącu, czy nie pojawiły się nowe wersje oprogramowania.

Dakro EV radzi:
Jeśli nie jesteś pewien, czy Twój pojazd jest aktualny – skontaktuj się z naszym serwisem. Pomożemy sprawdzić i zaktualizować Twój system.

Niewłaściwe przechowywanie auta przy długim postoju

Dlaczego to błąd?
Zostawienie auta z niemal pustą lub maksymalnie naładowaną baterią na dłuższy czas (np. na zimę lub wyjazd) może uszkodzić akumulator.

Najczęstsze błędy:

  • Parkowanie EV z 5% baterii na kilka tygodni.
  • Trzymanie auta na kablu bez odpowiedniego nadzoru.
  • Brak sprawdzania stanu baterii przez wiele dni.

Jak przechowywać EV?

  • Zostaw auto z poziomem baterii 50–70%.
  • Jeśli to możliwe – podłącz do ładowarki z funkcją „maintenance” lub „long-term storage”.
  • Sprawdzaj stan auta raz na tydzień lub dwa.

Dakro EV radzi:
Oferujemy rozwiązania do ładowania domowego z inteligentnym trybem przechowywania – skontaktuj się z nami, by dobrać odpowiednie urządzenie.

Podsumowanie: bądź świadomym właścicielem EV

Samochody elektryczne to przyszłość motoryzacji – ale tylko wtedy, gdy są właściwie użytkowane. Unikanie prostych błędów pozwala wydłużyć żywotność baterii, zwiększyć zasięg, poprawić bezpieczeństwo i czerpać jeszcze więcej satysfakcji z jazdy.

A jeśli potrzebujesz pomocy – Dakro EV służy wsparciem w zakresie serwisu, ładowania i doradztwa.

EV Dakro
📍 ul. Nałęczowska 75, 20-701 Lublin
📞 Telefon: +48 81 721 52 15
📧 Email: emobility@dakro.pl
🌐 Strona: e-dakro.pl

🕘 Godziny otwarcia:
Poniedziałek – Piątek: 8:00 – 16:00

Konwersja samochodu z USA na EU | EV Dakro – Kompletny przewodnik

Serwis Dakro eMobility

Serwis

Dakro EV zapewnia pełen zakres usług serwisowych dla samochodów elektrycznych i hybrydowych w Lublinie.

SPRAWDŹ OFERTĘ
Regeneracja Dakro eMobility

Regeneracja

Specjalistyczna regeneracja baterii i układów elektrycznych, przywracająca pełną wydajność i bezpieczeństwo Twojego EV.

SPRAWDŹ OFERTĘ
Diagnostyka Dakro eMobility

Diagnostyka

Precyzyjna diagnostyka EV i hybryd z wykorzystaniem zaawansowanego sprzętu – szybka analiza baterii, inwerterów.

SPRAWDŹ OFERTĘ

Opinie naszych klientów

Poznaj głosy zadowolonych kierowców, którzy docenili nasze profesjonalne podejście.

Masz Pytania?

Naszym celem jest zapewnienie najlepszej obsługi klienta i udzielenie odpowiedzi na wszystkie Państwa pytania w odpowiednim czasie.

Możesz skorzystać z przycisku „Umów wizytę” na naszej stronie, zadzwonić pod numer +48 81 7 215 215 lub napisać na adres emobility@dakro.pl. Na miejscu dobierzemy dogodny termin i potwierdzimy szczegóły.

Nie – regeneracja i naprawy wykonywane w naszym niezależnym serwisie są zgodne z unijną dyrektywą „Right to Repair” (GVO). Korzystając z naszych usług, nie tracisz gwarancji producenta.

Standardowa diagnostyka komputerowa wszystkich kluczowych systemów (baterii, inwertera, układów HV) zajmuje zazwyczaj od 1 do 2 godzin. W przypadku konieczności szczegółowych testów lub kalibracji może się ona nieznacznie wydłużyć.

Absolutnie nie. Stosujemy przejrzysty cennik – na początku każdej realizacji omawiamy zakres prac i końcową wycenę. Nie doliczamy żadnych niespodziewanych opłat.

Rekomendujemy regularne przeglądy co 12 miesięcy lub co 15 000 km (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej). Pozwala to utrzymać optymalną wydajność i bezpieczeństwo pojazdu.

Tak. Do napraw i aktualizacji wykorzystujemy oryginalne części bądź ich rekomendowane zamienniki oraz autoryzowane procedury i oprogramowanie serwisowe (w standardzie Bosch Service), gwarantując najwyższą jakość i zgodność z zaleceniami producenta.

Nasza Galeria

Nasi technicy w warsztacie samochodowym są zaangażowani w to, aby jak najszybciej pomóc Ci wrócić na drogę. Zobacz naszą galerię.

Nasi partnerzy

Współpracujemy z wiodącymi markami, aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie.

Dakro Bosch Service

Bosch Service

Kompleksowa obsługa serwisowa pojazdów wszystkich marek z certyfikatem Bosch Service.

SPRAWDŹ
Dakro BMW Service

BMW Service

Profesjonalna diagnostyka, regeneracja i wymiana oryginalnych części samochodów BMW.

SPRAWDŹ
Dakro Multi Dealer

Multi Dealer

Szeroki wybór nowych i używanych modeli samochodów oraz atrakcyjne warunki finansowania.

SPRAWDŹ
Dakro Regeneracja

Regeneracja

Regeneracja turbosprężarek i podzespołów oraz szeroki asortyment części z gwarancją jakości.

SPRAWDŹ
Jak nas znaleźć?
ul. Nałęczowska 75, 20-701 Lublin
Godziny otwarcia
Pon. – Pt. 8:00 – 16:00
Sob. – Niedz. Nieczynne
Przewijanie do góry